مرغ کاری به ۲ روش هندی و ایرانی با مرغ سمانه

مرغ کاری یکی از انواع خورش های خوشمزه و پرطرفدار هندی است به خاطر طعم خوب آن در ایران هم فراگیر شده است.

اگر به غذاهای تند علاقمند هستید حتما این خورش متفاوت را امتحان کنید.

در استفاده از ادویه ها دست شما باز است و می توانید از انواع ادویه برای خوشمزه تر شدن این خورش استفاده کنید.

این خورش با مواد متنوعی تهیه می شود و در صورت تمایل می توانید از فلفل دلمه ای ، قارچ و … هم در کنار دیگر مواد استفاده کنید.

مرغ لازم برای این غذای خوشمزه را از سمانه مرغ تهیه کنید.

روش اول : خورشت کاری مرغ با شیره نارگیل

مواد لازم برای ۴ نفر
ران و سینه مرغ بدون استخوان۶۰۰ گرم
پیاز۲ عدد متوسط
شیره نارگیل۱ قوطی
قارچ۲۰۰ گرم
روغن مایعبه اندازه کافی
سیب زمینی۲ عدد متوسط
پودر کاری۳ قاشق غذاخوری
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه جعفری خرده شده برای تزیینبه اندازه کافی به اندازه کافی

طرز تهیه خورش کاری مرغ

ابتدا پیازها را به صورت خلالی متوسط خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خلالی را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیاز نرم شود.

پس از اینکه پیاز نرم شد مقداری زردچوبه و ادویه کاری به آن اضافه کنید و تفت دادن را تا زمانی که ادویه ها به خورد پیاز بروند و یکدست شوند ادامه دهید. در ادامه گوشت مرغ را بشویید و به شکل تکه های کوچکتر از جوجه کبابی خرد کنید.

در ادامه گوشت مرغ را به قابلمه اضافه کنید و با پیاز تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند و کمی سرخ شود پس از اینکه رنگ گوشت مرغ تغییر کرد دو لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا مرغ با حرارت ملایم بپزد.

در مرحله بعد سیب زمینی ها و قارچ ها را پوست بگیرید و به شکل تکه های نسبتا درشت خرد کنید.

پس از اینکه گوشت مرغ به طور کامل پخت قارچ ها و سیب زمینی ها را به همراه شیره نارگیل به خورشت اضافه کنید و اجازه دهید آب خورشت تبخیر شود و خورش به روغن بیفتد.

پس از اینکه خورشت به طور کامل آماده شد آنرا با جعفری خرد شده تزیین کنید و به همراه نان یا برنج سرو کنید.

نکته مهم در این روش پخت

استفاده از ماست

بعضی افراد این خورشت را با ماست هم درست می کنند ، در صورتی که شما هم می خواهید خورشت کاری مرغ را با ماست درست کنید شیره نارگیل را از مواد حذف کنید و به جای آن از ماست چکیده استفاده کنید. فقط باید توجه داشته باشید که ماست نبرد و ظاهر خورشت را خراب کند.

روش دوم : خورشت کاری مرغ به روش هندی

مواد لازم برای ۴ نفر
ران و سینه مرغ بدون استخوان۵۰۰ گرم
ماست۲ قاشق غذاخوری
لیمو ترش۱ عدد
کره۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع۱ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد متوسط
سیر۳ حبه
رب گوجه فرنگی۱ قاشق چایخوری
آب مرغ½ لیوان
گشنیز خرد شده۱ قاشق غذاخوری
خامه۲ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی۴ عدد
پاپریکا۱ قاشق چایخوری
پودر سیر۱ قاشق چایخوری
پودر تخم گشنیز۱ قاشق چایخوری
ادویه گرام ماسالا۱ قاشق چایخوری
فلفل قرمز½ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

طرز تهیه خورشت

برای تهیه خورش مرغ کاری خوشمزه ابتدا سینه و ران مرغ را مانند گوشت خورشتی به صورت مکعبی خرد می کنیم، سپس داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه ماست را به همراه نصف ادویه ها به گوشت مرغ اضافه می کنیم.

در این مرحله آب لیمو ترش را می گیریم، سپس صاف می کنیم و به همراه مقداری نمک به کاسه اضافه می کنیم. در ادامه مواد را به خوبی ترکیب می کنیم تا به طور کامل یکدست شوند، سپس روی درب کاسه را با سلفون می پوشانیم.

حالا کاسه را به مدت حداقل یک ساعت در یخچال قرار می دهیم تا گوشت مرغ طعم دار شود. در ادامه پیاز و سیر را پوست می گیریم، سپس درون غذاساز می ریزیم تا کاملا پوره شود. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم.

در این مرحله روغن و کره را به تابه اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا داغ شوند، سپس پوره سیر و پیاز را به تابه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا رنگ آن تغییر کند. در ادامه تکه های گوشت مرغ را به تابه اضافه می کنیم.

ادامه

حالا گوشت مرغ را به خوبی تفت می دهیم تا سرخ شده و تغییر رنگ دهد، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و ادویه به تابه اضافه می کنیم و چند دقیقه دیگر تفت دادن مواد را ادامه می دهیم تا عطر ادویه ها خارج شود.

در این مرحله پوست گوجه فرنگی ها را جدا می کنیم، سپس داخل غذاساز می ریزیم و پوره می کنیم. در ادامه پوره گوجه فرنگی را به همراه رب گوجه فرنگی به تابه اضافه می کنیم و چند دقیقه دیگر مواد را تفت می دهیم.

حالا آب مرغ را به تابه اضافه می کنیم و درب تابه را می گذاریم تا غذا به مدت ۲۰ دقیقه دیگر با حرارت ملایم بپزد. پس از اینکه غذا آماده شد، خامه را اضافه می کنیم و به سرعت هم می زنیم تا با دیگر مواد کاملا یکدست شود.

در این مرحله قبل از اینکه غذا را از روی حرارت کنار بگذاریم گشنیز خرد شده را اضافه می کنیم، سپس غذا را در ظرف مورد نظرمان می کشیم. توصیه می کنیم این مرغ خوشمزه را به همراه کته سنتی امتحان کنید.

نکات پخت این خورشت

نکته مهم در مورد این خورشت مقدار ادویه کاری است که به ذائقه شما بستگی دارد هر چه میزان ادویه کاری بیشتر باشد خورش خوشمزه تر و تندتر خواهد شد.

1 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *