مرغ ترش به دستور سمانه مرغ  به ۳ روش خوشمزه و رستورانی

مرغ ترش یکی از غذاهای اصیل و بسیار خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان های مازندران و گیلان می باشد که با مرغ و رب انار تهیه می شود. در این خورشت از سبزی معطر دلال استفاده می شود که طعم فوق العاده ای ایجاد می کند. این خورشت را می توان در کنار کته شمالی سرو نمود. این غذای خوشمزه در شهرهای مختلف کشور با مواد و دستورهای متنوعی تهیه می شود، البته بهترین نوع این غذا به روش استان های شمالی تهیه می باشد.

 مرغ ترش به روش اصیل گیلانی

مواد لازم برای ۴ نفر
ران و سینه مرغ۵ تکه
گردو۳۰۰ گرم
سبزی معطر۲۰۰ گرم
رب انار۲ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد متوسط
سیر۲ حبه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
روغن و زردچوبهبه مقدار کافی

دستور پخت ابن نوع مرغ خوشمزه

مرحله اول

ابتدا مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه روی تکه های مرغ می ریزیم و با دست ماساز می دهیم تا ادویه های به تمام قسمت های گوشت مرغ برسد. میتوانید در این مرحله مرغ ها را به کمی روغن مایع آغشته کنید. در ادامه تکه های مرغ را به همراه مقداری روغن در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم.

مرحله دوم

زمانی که تکه های مرغ به خوبی سرخ شدند و رنگشان طلایی شدن، آنها از قابلمه خارج یم کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و در همان قابلمه کمی تفت می دهیم تا طلایی و سبک شود.

مرحله سوم

در مرحله بعدی سیر را خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم، سیر را فقط در حدی که عطر آن بلند شود تفت می دهیم، سپس مقدار نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا با هم ترکیب شوند.

مرحله چهارم

سبزی معطر را به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا سبزی کمی سرخ شود، سپس گردوی سابیده شده را به همراه رب انار اضافه می کنیم و چند دقیقه دیگر تفت می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله ۵ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید، سپس حرارت را کمتر می کنیم تا مواد حدود ۳۰ دقیقه بجوشند و گردو روغن بیندازد. پس از گذشت این زمان تکه های مرغ را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله ششم

حالا باید حرارت را ملایم تر کنیم و اجازه دهیم خورش روغن بیندازد و جا بیفتد. این خورش هم مثل خورش فسنجان به صورت کم آب سرو می شود و باید هنگام سرو روغن بیندازد. در پایان خورش را به همراه برنج یا کته سرو می کنیم.

مرغ ترش رستورانی

مواد لازم برای ۴ نفر
ران یا سینه مرغ۴ تکه
سبزی معطر مرغ ترش۲۵۰ گرم
رب انار۲ قاشق غذاخوری
مغز گردو (اختیاری)۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه، کاری و روغنبه مقدار کافی

طرز تهیه این مرغ

مرحله اول

برای تهیه مرغ ترش به روش رستورانی ابتدا تکه های مرغ را درون یک سینی قرار می دهیم، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه کاری را با یک قاشق غذاخوری روغن مایع ترکیب می کنیم تا یکدست شوند.

مرحله دوم

در این مرحله ترکیب روغن و ادویه ها را روی گوشت مرغ می مالیم و آنرا به مدت ۳۰ دقیقه در محیط آشپزخانه کنار می گذاریم تا طعم دار شود. پس از اینکه گوشت مرغ طعم دار شد، یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و کمی روغن اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا تکه های گوشت مرغ را به خوبی تفت می دهیم تا به صورت یکدست سرخ شوند، سپس از روغن خارج می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه سبزی معطر مخصوص مرغ ترش را به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم. پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد، پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا سرخ شود.

مرحله پنجم

پس از اینکه پیاز سرخ شد، سبزی مخصوص مرغ ترش را به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا آب آن کشیده شود. سبزی به خوبی سرخ شد، آنرا یک سمت تابه جمع می کنیم، سپس رب گوجه فرنگی را به قسمت خالی تابه اضافه می کنیم.

مرحله ششم

رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت می دهیم تا به طور کامل سرخ شود و عطر و طعم خامی آن گرفته شود. در ادامه رب انار را به همراه گردو و مقداری نمک اضافه می کنیم و با دیگر مواد کمی تفت می دهیم تا با هم ترکیب شوند.

مرحله هفتم

در این مرحله مرغ های سرخ شده را روی مواد می چینیم و ۴ لیوان آب جوش اضافه می کنیم. پس از اینکه آب شروع به جوشیدن کرد، کف های سفید رنگ روی سطح آب را با یک قاشق جمع می کنیم و دور می ریزیم.

مرحله هشتم

حالا درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم خورش به مدت یک ساعت با حرارت ملایم بپزد. در پایان پس از اینکه آب غذا کم شد و به روغن افتاد، آنرا درون یک ظرف مناسب می کشیم، سپس به همراه کته یا برنج ساده سرو می کنیم.

طرز تهیه مرغ ترش ساده

مواد لازم برای ۴ نفر
دلال مخصوص مرغ ترش۲۰۰ گرم
مرغ۵ تکه
آلو طلایی۱۰ عدد
پیاز۱ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذا خوری
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار لازم
دلال مرغ ترش ترکیبی از سبزی معطر شمال، گردو و رب انار است.

طرز تهیه مرغ ترش ساده

مرحله اول

برای تهیه مرغ ترش ساده و خوشمزه در ابتدای کار، تکه های مرغ را می شوییم، سپس با یک دستمال تمیز خشک می کنیم. در ادامه تکه های مرغ را درون یک سینی قرار می دهیم و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه روی آنها می پاشیم.

مرحله دوم

در این مرحله با دست ادویه ها را روی گوشت مرغ ماساژ می دهیم تا طعم دار شود، سپس آنرا کنار می گذاریم. پس از گذشت ۱۵ دقیقه یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و چند قاشق غذاخوری روغن مایع اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا تکه های گوشت مرغ را به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا تمام قسمت هایشان به طور کامل سرخ شود. پس از اینکه تکه های مرغ را سرخ کردیم، آنها را از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم

حال پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم. در ادامه پیاز خرد دشه را به قابلمه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود.

مرحله پنجم

سپس آلو و رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه می کنیم، سپس به خوبی تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی کاملا سرخ شود. پس از اینکه رب گوجه فرنگی سرخ شد، دلال مرغ ترش را اضافه می کنیم.

مرحله ششم

حالا مجددا مواد را تفت می دهیم تا به خوبی با هم ترکیب شوند. در ادامه تکه های مرغ سرخ شده را به قابلمه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا به مواد درون قابلمه آغشته شوند، سپس حدود ۱ لیوان آب جوش به قابلمه می افزاییم.

مرحله هفتم

حالا باید اجازه دهیم تا مرغ ترش به مدت یک ساعت و نیم با حرارت ملایم بپزد تا آماده شود. اگر می خواهید طعم این غذا ملس شود، نسبت به ذائقه خود مقداری آب نارنج با شکر ترکیب کنید و به قابلمه اضافه کنید.

اکنون میتوانید اگر خورشت جا افتاده است میل کنید.

سبزی مخصوص مرغ ترش

برای تهیه مرغ ترش در استان های شمالی از سبزیجات محلی مثل چوچاق و خالواش استفاده می شود،اما این سبزیجات در همه شهرها در دسترس نیستند. شما می توانید ترکیب ریحان، گشنیز، جعفری، نعناع و برگ سیر تازه را جایگزین سبزیجات محلی کنید.

1 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *